Beijing, verslag 2 09-11 t/m 16-11 - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen Rozema - WaarBenJij.nu Beijing, verslag 2 09-11 t/m 16-11 - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen Rozema - WaarBenJij.nu

Beijing, verslag 2 09-11 t/m 16-11

Door: Jeroen Rozema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

18 November 2013 | China, Peking

De eerste week zit er alweer op. Zaterdag hebben we gelijk maar even onze eerste biertjes genuttigd, smaakte nog best goed! (zie foto)

Op de maandag hadden we de openingsceremonie en daarna zijn we in de avond lekker wezen eten op de campus. Er is heel veel keus en voor 12 yuan (nog geen anderhalve euro) heb je een dikke volle bord eten, uiteraard met rijst.

Dinsdag 14-11
Op deze dag begonnen de lessen echt. We trapten af met een les culture verschillen en daarna een les Chinese taal. Nu weten we in ieder geval wat koud bier betekent, liang pijao. De reden dat er liang (koud) voor staat is omdat chinezen bier op kamertemperatuur drinken, only happens in China. De les chinees was erg grappig, want we moeten steeds met zijn allen de lerares nazeggen en we bakken er nog niet veel van ;). Hierna zijn we naar Jingshan park geweest, dit ligt tegenover de forbidden city. Hier kon je leuk over de stad heen kijken en genieten van het uitzicht. In Beijing regent het overigens drie maanden nauwelijks iets waar ik zeker aan kan wennen. De enige wolken die je ziet zijn geen wolken maar is smog :P. Door het gebrek aan regen en de smog is de lucht hier erg droog maar het begint al te wennen.

Op de woensdag hadden we eerst weer een les Chinese taal en daarna hebben Chinese studenten hun kamer aan ons laten zien. Wat opviel was dat zij met zijn 6en op een kamer van 10 vierkante meter zitten, lekker knus dus. Mannen en vrouwen dienen hier gescheiden te zijn, daarom hebben beiden een apart gebouw. Ze betalen overigens slechts 760 yuan per jaar, wat neer komt op nog geen 100 euro. Ik betaal zelf waarschijnlijk rond de 900 euro voor 3 maanden dus ze profiteren wel aardig van Europese studenten al zeg ik het zelf. Maar goed ik zit natuurlijk wel in mijn eentje en zij met 6, iets wat ik voor geen goud zou willen.

De groep chinezen heeft ons daarna nog even de campus laten zien. Ze hebben hier een voetbalveld, 400 meter baan en een basketbalveld waar je gratis gebruik van kunt maken. Verder is ook een zwembad, hier betaal je slechts 5 yuan (0.60 euro) voor per keer dus dat kost ook niks. Daarnaast is er op onze dormitory nog een fitnessruimte aanwezig dus aan sport mogelijkheden geen gebrek!

Donderdag 15-11

Op deze dag zijn we naar de verboden stad geweest en naar het plein van de hemelse vrede. Het was een interessante dag waarbij we tig keer op de foto zijn geweest met Chinezen, puur alleen omdat zij het wilden. Ik vind het wel grappig dat de Chinezen zo naar buitenlanders op kijken, hoef je in Nederland niet op te rekenen. Er waren ook Chinese studenten mee en ook zij waren erg behulpzaam. Ze willen ons graag zoveel mogelijk dingen laten zien en vinden alles leuk. Dit komt mede doordat de meesten nog niet zo goed Engels spreken en zo met ons kunnen oefenen.

Vrijdag 16-11

Naar deze dag had ik het meeste uitgekeken, we gingen namelijk naar de Chinese muur. Na een twee uur durende busreis kwamen we aan en zijn vervolgens met een kabelbaan naar boven gegaan. Daarna zijn we een heel eind verder naar boven geklommen, wat neer kwam op alleen maar trap lopen. Het uitzicht wat we hiervoor terug kregen was prachtig. Het eerste wereldwonder kunnen we in ieder geval afstrepen!

In de avond zijn we nog naar een salsaclub gegaan. Zien jullie het voor je ik en salsa? Juist ik ook niet :P. Gelukkig bleek toen we daar aankwamen dat het om een gewone club ging en geen salsabar, iets waar ik maar al te blij mee was haha!

Dat was het voor week 1, nog 10 te gaan!

  • 03 December 2013 - 15:44

    Hanny:

    Hoi Jeroen
    Dit heb je ontzettend knap gedaan
    het leest lekker snel en gemakkelijk
    Je bent met teen geintereseerd in je verhaal
    je moet hier eigelijk een soort boek van maken voor later
    Om nooit meer te vergeten, één volger heb je al dat ben ik
    Prachtig
    Xx Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Beste lezer, Op 8 november j.l. heb ik het koude Nederland verruild voor 11 weken Beijing in China. Ik studeer voor mijn minor project management aan de Beijing University of Technology. Ik zal hier blijven tot 25 januari en dan weer terugkeren naar Nederland. De mooie momenten wil ik vastleggen in deze blog zodat jullie mee kunnen genieten van mijn avondturen in China! Alvast veel leesplezier toegewenst!

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 4598

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 25 Januari 2014

Het avontuur in China

Landen bezocht: